Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi
9 de juny del 2021. 19 h
Es per a mi una satisfació presentar com Acadèmic d’Honor, l’Albert Isern un dels dissenyadors més prolífics i polifacètics de casa nostra.
Començaré per destacar-ne la seva obra pròpia en àmbits tan diversos com el disseny d’alfabets, el disseny editorial, el branding, el disseny d’identitat, els cartells, el packaging, els espais expositius, la senyalèctica, les instal·lacions i les presentacions.
El seu treball de creació com a dissenyador gràfic presenta una acusada personalitat. És d’estil eclèctic i des dels anys 80 s’endinsa en la postmodernitat, sobretot a través dels seus cartells, on hi apareix una tipografia d’estil New Wave d’aires californians que revela una passió per l’estètica del píxel amb clares referències a April Greiman o a Zuzana de Licko i la revista Emigre. També hi trobem referències a l’estètica postpunk britànica que va tenir a Neville Brody com a principal referent. Tanmateix la seva afició per les formes geomètriques pures es remunta al llegat de la Bauhaus i les primeres avantguardes que no dubta en utilitzar en el camp del disseny tipogràfic. Badaloní de socarrel, la seva primera exposició antològica va tenir lloc fa tres anys al Centre Cultural del Carme de Badalona en la que hi vam veure per primera vegada una panoràmica total de la seva obra amb centenars de dissenys i documents perfectament classificats.
Els anys 90, l’Albert va fer una important tasca editorial a través de Creativity News, una revista de notícies del món del disseny adreçada als empresaris que després es va convertir en anuari. Les revistes i els anuaris Creativity són un compendi de la creativitat de tota una època i un testimoni fidel de l’explosió del disseny de la Barcelona olímpica.
A més de dissenyador i editor l’Albert Isern és un autèntic activista. Ha participat en actes acadèmics, ha escrit articles, ha donat classes i pronunciat conferències i ha treballat moltíssim per a dignificar la tasca dels professionals del disseny gràfic i la publicitat. Crec que una de les feines que més se li han d’agrair és la presidència, des de 1972 fins 1989, de l’Associació de Dissenyadors Gràfics del FAD, l’ADGFAD, des d’on va impulsar la creació i organització dels premis LAUS avui totalment consolidats i que ha rebut en 8 ocasions.
L’Albert cultiva els seus hobbies amb passió i aconsegueix integrar-los d’una manera molt creativa a la seva tasca professional. Una d’aquestes aficions és el col·leccionisme de gràfica popular i efímera. En té unes 15.000 peces que li han servit per aprofundir en una història del disseny abans molt poc atesa i que han estat font d’inspiració i documentació per a l’edició dels seus llibres, la preparació de conferències i també per als seus propis dissenys. Gràcies a aquest fons manté el Museu Virtual del Disseny-Creativity en el que, tot visitant sales imaginàries, podem contemplar una part de la seva col·lecció.
Finalment tots coneixem l’Albert com a incansables viatger. Organitzador de viatges temàtics que fan les delícies dels seus amics i seguidors, ja fa anys l’Albert va descobrir originals destinacions que avui en dia són habituals del turisme massiu. El viatge en mans de l’Albert és una experiència iniciàtica i de descobriment que combina la gastronomia, l’observació atenta de cultures locals, la reflexió estètica, el gaudi dels paisatges desconeguts i el cultiu de l’amistat.
Benvingut Albert.
Presentació
Excel·lentíssim Senyor President
Il·lustríssims membres d’aquesta reial Acadèmia…
Benvolgudes amigues i amics…
Gràcies a tots vosaltres i gràcies a la il·lustríssima amiga Isabel
Campi per les seves generoses i documentades paraules…
Estic content i il·lusionat per formar part d’aquesta històrica i
prestigiosa Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi…
Aquest acte em vincula emocionalment en 3 aspectes:
1
Compartició de l’espai d’aquest venerable recinte, la Llotja
de Mar, i la seva història
Des de 1775, fins avui mateix 2021, està ubicada la seu d’aquesta
Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi.
En el mateix 1775 aparegué, en el propi edifici, la primera escola de disseny de tot l’Estat, amb el nom
d’“Escola Gratuïta de Disseny” fundada per la Junta Particular
de Comerç de Barcelona,
destinada a les arts aplicades, inicialment pel dibuix d’indianes
–estampats de dibuixos sobre seda i cotó per l’exportació a Amèrica–,
i ampliada posteriorment a les Arts Plàstiques,
mantenin-se activa fins al1808.
També l’Escola d’Arts i Oficis de Barcelona, coneguda com La Llotja,
i actualment transformada en l’Escola Superior de Disseny i Art
Llotja,
també va estar situada inicialment en aquest indret de la Llotja de Mar
Una premonició de dos-cents cinquanta anys abans,
quan la Bauhaus, fundada per l’arquitecte alemany Walter Gropius
va proclamar la fusió de Belles Arts i Arts Aplicades a Weimar,
i sintetitzà el seu ideari en la frase:
“la forma segueix a la funció”.
Funció i forma, art i indústria, els fonaments del disseny
modern…
2
Reconeixament a l’expressió plàstica del disseny
El disseny, entès com a llenguatge, és la baula que enllaça
emissor i receptor en el procés comunicatiu
mitjançant un repertori de signes que configuren el missatge…
Podríem fer una petita anàlisi del seu funcionament:
El disseny de comunicació es configura com un llenguatge molt
particular i gairebé únic,
ja que està compost per dos sistemes expressius simultanis:
el repertori verbal (els textos) i el repertori icònic (les imatges)
que, conjuntament, integren un missatge dual de denotació i de
connotació
conformant figures retòriques, pròpies de la lingüística:
metàfora, sinècdoque, metonímia, hipèrbole…, entre d’altres…
Lletres i imatges interactuen amb una ortografia i una sintaxi
pròpies,
per informar, explicar, emocionar i a vegades sorprendre…
El disseny, el bon disseny, és el que a part de la seva
funcionalitat comunicativa, aporta valors estètics,
propostes plàstiques innovadores, en definitiva: cultura.
És per això que vull significar, i agrair, que aquesta reial
acadèmia, també contempli
i integri el disseny en els seus propòsits exemplaritzants
d’aixopluc de la cultura del coneixement…
Farem un breu recorregut per una selecció de diversos
tipus de treballs meus,
de diverses èpoques i diferents llenguatges gràfics
DISEÑO LUEGO PIENSO
Paràfrasi del “Cogito, ergo sum” de Descartes (1596-1650)
CARTELL
2011. EXPOSICIÓ URBANA DE MUPIS. “DISEÑO”. GIJÓN
AGA –Asociación de Diseñadores Gráficos de Asturias
Escuela de Diseño de Oviedo.
2014. EXPOSICIÓ ANTOLÒGICA ALBERT ISERN
Escola d’Art i Disseny de Tarragona
síntesi tipogràfica
2017
EXPO ALBERT ISERN MÓN ICÒNIC
IDENTITAT GRÀFICA I CARTELL
PER L’EXPO ANTOLÒGICA “ALBERT ISERN MÓN ICÒNIC”
CENTRE CULTURAL EL CARME. BADALONA
Ajuntament de Badalona. Universitat de Barcelona
Museu Badalona. Badalona Cultura
doble síntesi (cara i cos) del pensador de Rodin
constructivisme / estructuralisme
1967
IDENTITAT GRÀFICA PER ESTUDI DE DISSENY I FOTOGRAFIA
ISERN & ISERN FREE LANCE STUDIO
gràfica op-art / cinètic
1968
LOGOTIP
SALA DE FESTES BIKINI
quan la tipografia és imatge
gràfica op-art / constructivisme
1968
IDENTITAT GRÀFICA PER A BOTIGA DE PÒSTERS
BAZAR DEL POSTER
Adhesiu. Embalatge
pop art
1982
IDENTITAT GRÀFICA
LOOK. EXPO VENDA DE LLIBRES
disseny tipogràfic / utilització d'imprenteta de cautxú
1990
DISSENY D’ALFABET
NEU KOPEK BAUHAUS
Constructivisme. Aplicació a cartell
composició tipogràfica
1997
IDENTITAT GRÀFICA I CARTELL
VIATGE AL NEPAL
Síntesis de mandala nepalés
1989
SÈRIE DE 4 CARTELLS
L'USUARI DE LA INFORMÀTICA
CENTRE DIVULGADOR DE LA INFORMÀTICA. GENERALITAT DE CATALUNYA
l’home com ser primitiu i els seus sentits, davant la revolució de la informàtica
collage expressionista
1981
CARTELL
UNA ARQUITECTURA PREMIADA
Exposició sobre una retrospectiva dels Premis FAD d'Arquitectura, d'Interiorisme i de Restauració.
Ajuntament de Barcelona
estètica futurista-surrealista
1987
CARTELL
BARCELONA 92
ACCIÓ A FAVOR DELS FUTURS JJ.OO. BARCELONA DE 1992
ADGFAD. Barcelona
estètica futurista-surrealista
1991
CARTELL
FESTES DE MAIG DE BADALONA
AJUNTAMENT DE BADALONA
Tradicional “Cremada del Dimoni” davant el mar
expressionisme tipogràfic
2011
CARTELL
LA COMUNICACIÓN IMPRESA
GRAPHISPAG 2011. FIRA DE BARCELONA
Esquema de caixetí tipogràfic, els quatre colors de la quadricromia
i les primeres lletres de l'alfabet
amb caixa alta i caixa baixa situades en el lloc que corresponen,
tanquen el circuit comunicació-impressió.
Homenatge al neoplasticisme de Piet Mondrian (1872-1944)
2003
CARTELL
”G” GRÀFICA / GRAPHISPAG
COMMEMORACIÓ ANIVERSARI GRAPHISPAG
Cartell amb cara i dors, potser el més provocador i sintètic i críptic dissenyat mai.
Estructurat amb uns quadrats –com uns grans punts de trama ampliats–
utilitzant els colors de les gammes de la quadricromia i hexacromia,
que configuren la lletra "G" (Gràfica/Graphispag)
únicament intel·ligible segregant visualment els punts de la gamma de negres i grisos.
Imprès amb hexacromia i trama estocàstica
Una simbiosi essencialista entre Disseny i Arts Gràfiques.
Al dors del cartell, hi va l'explicació.
abstracció geomètrica / conceptualisme
2013 - 2021
ELS 15 BLOGS DE L’ALBERT ISERN
MÓN ICÒNIC
Continguts culturals al voltant de la gràfica i la imatge
Disseny. Fotografia. Llibres. Exposicions. Col·leccionisme. Xarxes socials. Viatges…
Més de 500 posts publicats
amb aproximadament 500.000 visites des de la seva implementació
AROUND THE WORLD
Escapades i viatges. Mirades personals en espais i territoris
ART
Expressions plàstiques.
Pintura. Escultura. Performance. Disseny. Il·lustració. Creativitat. Fotografia.
Arquitectura. Art urbà.
Música. Art escènic
BADALONA BADAGRAFICA
Identitats gràfiques de la ciutat de Badalona
BARCELONA RGB
Escenografies urbanes. Reportatges gràfics sobre la ciutat de Barcelona
BOOK TO BOOK
Bibliografia pròpia. Biblioteca. Món Editorial. Disseny
CALAIX DE TREBALLS
Treballs propis sobre disseny,
Il·lustració, fotografia, cartells, Identitat visual, packaging, editorial,
experimentació gràfica
EROS
Sexe i societat. Col·leccions. Interpretacions gràfiques
FILM & FILES
Selecció d’imatges dels meus arxius de cinema.
Postals, programes, pressbooks, revistes, llibres, fotogrames, cartells
GRÀFICA ALIMENTÀRIA
Treballs de recopilació i investigació de tot allò que envolta, acompanya i defineix
als productes i elements vinculats amb la cultura de l’alimentació
NEWS
Esdeveniments i complicitats del dia a dia
PACK
El packaging, més que un envàs
QUADERNS GRÀFICS
Escenaris urbans, gràfica i natura, indoor-outdoor, cromatismes
SAFARIS TIPOGRÀFICS
Descobrir, destacar i rescatar caràcters de lletra de diverses procedències i cultures,
valorant el poder expressiu de la tipografia
Acabem com hem començat…!!!
De Descartes (1596-1650) a Mies van der Rohe (1886-1969)
uns tres-cents anys els separen, però els seus pensaments
els hem unit aquesta tarda del 2021…
3
Com a estímul gratificant pel reconeixement d’una trajectòria
Per acabar breu i clar:
La vostra nominació com Acadèmic d’Honor és, per a mi,
tot un privilegi i honor, que intentaré correspondre com mereixeu.
Moltes gràcies per la vostra atenció i presència en aquest acte.
CV BOOK. ALBERT ISERN DISSENY
https://booktobookaic.blogspot.com/2021/05/cvbook.albertiserndiesseny.html
als il·lustríssims acadèmics
senyor Bonaventura Bassegoda i Hugas,
senyora Isabel Campi i Valls,
senyor Jordi Pericot i Canaleta i
senyora Pilar Vélez i Vicente,
pel seu ajut i confiança.
Fotografies reportatge:
Mari Carmen Aymar, Carol Isern, Carles Gonzàlez i Nogueras,
Albert Salarich i Totoya Súnico.
Benvingut, Albert Isern!
ResponEliminaA les cases velles, les arts noves envelliran millor.
Excel·lent reflexió. Moltes gràcies il·lustrissim amic!
ResponElimina