diumenge, 13 de juny de 2021

PRESENTACIÓ A LA REIAL ACADÈMIA CATALANA DE BELLES ARTS DE SANT JORDI



























Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi

9 de juny del 2021. 19 h
















Presentació d'Isabel Campi


Es per a mi una satisfació  presentar  com  Acadèmic d’Honor, l’Albert Isern un dels dissenyadors més prolífics i polifacètics de casa nostra.


Començaré per destacar-ne la seva obra pròpia en àmbits tan diversos com el disseny d’alfabets, el disseny editorial, el branding, el disseny d’identitat, els cartells, el packaging, els espais expositius, la senyalèctica, les instal·lacions i les presentacions.


El seu treball de creació com a dissenyador gràfic presenta una acusada personalitat. És d’estil eclèctic i des dels anys 80 s’endinsa en la postmodernitat, sobretot a través dels seus cartells, on hi apareix una tipografia d’estil New Wave d’aires californians que revela una passió per l’estètica del píxel amb clares referències a April Greiman o a Zuzana de Licko i la revista Emigre. També hi trobem referències a l’estètica postpunk britànica que va tenir a Neville Brody com a principal referent. Tanmateix la seva afició per les formes geomètriques pures es remunta al llegat de la Bauhaus i les primeres avantguardes que no dubta en utilitzar en el camp del disseny tipogràfic. Badaloní de socarrel, la seva primera exposició antològica va tenir lloc fa tres anys al Centre Cultural del Carme de Badalona en la que hi vam veure per primera vegada una panoràmica total de la seva obra amb centenars de dissenys i documents perfectament classificats. 


Els anys 90, l’Albert va fer una important tasca editorial a través de Creativity News, una revista de notícies del món del disseny adreçada als empresaris que després es va convertir en anuari. Les revistes i els anuaris Creativity són un compendi de la creativitat de tota una època i un testimoni fidel de l’explosió del disseny de la Barcelona olímpica.


A més de dissenyador i editor l’Albert Isern és un autèntic activista. Ha participat en actes acadèmics, ha escrit articles, ha donat classes i pronunciat conferències i ha treballat moltíssim per a dignificar la tasca dels professionals del disseny gràfic i la publicitat. Crec que una de les feines que més se li han d’agrair és la presidència, des de 1972 fins 1989, de l’Associació de Dissenyadors Gràfics del FAD, l’ADGFAD, des d’on va impulsar la creació i organització dels premis LAUS avui totalment consolidats i que ha rebut en 8 ocasions.


L’Albert cultiva els seus hobbies amb passió i aconsegueix integrar-los d’una manera molt creativa a la seva tasca professional. Una d’aquestes aficions és el col·leccionisme de gràfica popular i efímera. En té unes 15.000 peces que li han servit per aprofundir en una història del disseny abans molt poc atesa i que han estat font d’inspiració i documentació per a l’edició dels seus llibres, la preparació de conferències i també per als seus propis dissenys. Gràcies a aquest fons manté el Museu Virtual del Disseny-Creativity en el que, tot visitant sales imaginàries, podem contemplar una part de la seva col·lecció.


Finalment tots coneixem l’Albert com a incansables viatger. Organitzador de viatges temàtics que fan les delícies dels seus amics i seguidors, ja fa anys l’Albert va descobrir originals destinacions que avui en dia són habituals del turisme massiu. El viatge en mans de l’Albert és una experiència iniciàtica i de descobriment que combina la gastronomia, l’observació atenta de cultures locals, la reflexió estètica, el gaudi dels paisatges desconeguts i el cultiu de l’amistat. 


Benvingut Albert.



















Presentació



Excel·lentíssim Senyor President


Il·lustríssims membres d’aquesta reial Acadèmia…


Benvolgudes amigues i amics…


Gràcies a tots vosaltres i gràcies a la il·lustríssima amiga Isabel

Campi per les seves generoses i documentades paraules…


Estic content i il·lusionat per formar part d’aquesta històrica i

prestigiosa Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi…




Aquest acte em vincula emocionalment en 3 aspectes:



1


Compartició de l’espai d’aquest venerable recinte, la Llotja

de Mar, i la seva història



 Des de 1775, fins avui mateix 2021, està ubicada la seu d’aquesta 

Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi.


En el mateix 1775 aparegué, en el propi edifici,  la primera escola de disseny de tot l’Estat, amb el nom

d’“Escola Gratuïta de Disseny” fundada per la Junta Particular

de Comerç de Barcelona,

destinada a les arts aplicades, inicialment pel dibuix d’indianes

–estampats de dibuixos sobre seda i cotó per l’exportació a Amèrica–,

i ampliada posteriorment a les Arts Plàstiques, 

mantenin-se activa fins al1808.


També l’Escola d’Arts i Oficis de Barcelona, coneguda com La Llotja,

i actualment transformada en l’Escola Superior de Disseny i Art

Llotja, 

també va estar situada inicialment en aquest indret de la Llotja de Mar


Una premonició de dos-cents cinquanta anys abans, 

quan la Bauhaus, fundada per l’arquitecte alemany Walter Gropius

va proclamar la fusió de Belles Arts i Arts Aplicades a Weimar, 

i sintetitzà el seu ideari en la frase:

“la forma segueix a la funció”.


Funció i forma, art i indústria, els fonaments del disseny

modern…




2


Reconeixament a l’expressió plàstica del disseny 



El disseny, entès com a llenguatge, és la baula que enllaça

emissor i receptor en el procés comunicatiu

mitjançant un repertori de signes que configuren el missatge…


Podríem fer una petita anàlisi del seu funcionament:


El disseny de comunicació es configura com un llenguatge molt

particular i gairebé únic,

ja que està compost per dos sistemes expressius simultanis:

el repertori verbal (els textos) i el repertori icònic (les imatges)

que, conjuntament, integren un missatge dual de denotació i de

connotació

conformant figures retòriques, pròpies de la lingüística:

metàfora, sinècdoque, metonímia, hipèrbole…, entre d’altres…


Lletres i imatges interactuen amb una ortografia i una sintaxi

pròpies,

per informar, explicar, emocionar i a vegades sorprendre…


El disseny, el bon disseny, és el que a part de la seva

funcionalitat comunicativa, aporta valors estètics,

propostes plàstiques innovadores, en definitiva: cultura.


És per això que vull significar, i agrair, que aquesta reial

acadèmia, també contempli

i integri el disseny en els seus propòsits exemplaritzants

d’aixopluc de la cultura del coneixement…




Farem un breu recorregut per una selecció de diversos

tipus de treballs meus,

de diverses èpoques i diferents llenguatges gràfics




 DISEÑO LUEGO PIENSO 

Paràfrasi del “Cogito, ergo sum” de Descartes (1596-1650) 

CARTELL


2011. EXPOSICIÓ URBANA DE MUPIS. “DISEÑO”.  GIJÓN 

 AGA –Asociación de Diseñadores Gráficos de Asturias

Escuela de Diseño de Oviedo. 


2014. EXPOSICIÓ ANTOLÒGICA ALBERT ISERN

Escola d’Art i Disseny de Tarragona


síntesi tipogràfica




2017


EXPO ALBERT ISERN MÓN ICÒNIC

IDENTITAT GRÀFICA I CARTELL

 PER L’EXPO ANTOLÒGICA “ALBERT ISERN MÓN ICÒNIC”


CENTRE CULTURAL EL CARME. BADALONA

Ajuntament de Badalona. Universitat de Barcelona

Museu Badalona. Badalona Cultura


doble síntesi  (cara i cos) del pensador de Rodin

constructivisme / estructuralisme









1967


IDENTITAT GRÀFICA PER ESTUDI DE DISSENY I FOTOGRAFIA

ISERN & ISERN FREE LANCE STUDIO 


gràfica op-art / cinètic










1968


LOGOTIP

SALA DE FESTES BIKINI

quan la tipografia és imatge


gràfica op-art  / constructivisme






1968 


IDENTITAT GRÀFICA PER A BOTIGA DE PÒSTERS

BAZAR DEL POSTER 

Adhesiu. Embalatge


pop art










1982 


IDENTITAT GRÀFICA 

LOOK. EXPO VENDA DE LLIBRES 


disseny tipogràfic / utilització d'imprenteta de cautxú






1990 


DISSENY D’ALFABET

NEU KOPEK BAUHAUS


Constructivisme. Aplicació a cartell

composició tipogràfica








1997


 IDENTITAT GRÀFICA I CARTELL

VIATGE AL NEPAL


Síntesis de mandala nepalés











1989


SÈRIE DE 4 CARTELLS

L'USUARI DE LA INFORMÀTICA 

CENTRE DIVULGADOR DE LA INFORMÀTICA. GENERALITAT DE CATALUNYA


l’home com ser primitiu i els seus sentits, davant la revolució de la informàtica


collage expressionista
















1981


CARTELL

UNA ARQUITECTURA PREMIADA

Exposició sobre una retrospectiva dels Premis FAD d'Arquitectura, d'Interiorisme i de Restauració.

 Ajuntament de Barcelona


estètica futurista-surrealista










1987


CARTELL

BARCELONA 92

ACCIÓ A FAVOR DELS FUTURS JJ.OO. BARCELONA DE 1992

ADGFAD. Barcelona


estètica futurista-surrealista








1991


CARTELL

FESTES DE MAIG DE BADALONA

AJUNTAMENT DE BADALONA


Tradicional “Cremada del Dimoni” davant el mar

expressionisme tipogràfic









2011


CARTELL

LA COMUNICACIÓN IMPRESA

GRAPHISPAG 2011. FIRA DE BARCELONA


Esquema de caixetí tipogràfic, els quatre colors de la quadricromia 

i les primeres lletres de l'alfabet

 amb caixa alta i caixa baixa situades en el lloc que corresponen,

 tanquen el circuit comunicació-impressió.


Homenatge al neoplasticisme de Piet Mondrian (1872-1944)










2003


CARTELL

”G” GRÀFICA / GRAPHISPAG

COMMEMORACIÓ ANIVERSARI GRAPHISPAG


Cartell amb cara i dors, potser el més provocador i sintètic i críptic dissenyat mai. 

Estructurat amb uns quadrats –com uns grans punts de trama ampliats– 

utilitzant els colors de les gammes de la quadricromia i hexacromia, 

que configuren la lletra "G" (Gràfica/Graphispag) 

únicament intel·ligible segregant visualment els punts de la gamma de negres i grisos.

Imprès amb hexacromia i trama estocàstica 

Una simbiosi essencialista entre Disseny i Arts Gràfiques. 

Al dors del cartell, hi va l'explicació.


abstracció geomètrica / conceptualisme














2013 - 2021


ELS 15 BLOGS DE L’ALBERT ISERN

MÓN ICÒNIC


Continguts culturals al voltant de la gràfica i la imatge

Disseny. Fotografia. Llibres. Exposicions. Col·leccionisme. Xarxes socials. Viatges…


Més de 500 posts publicats

amb aproximadament 500.000 visites des de la seva implementació







Disseny de caràtules de les diferents seccions:



AROUND THE WORLD

Escapades i viatges. Mirades personals en espais i territoris








ART

Expressions plàstiques. 

Pintura. Escultura. Performance. Disseny. Il·lustració. Creativitat. Fotografia. 

Arquitectura. Art urbà. 

Música. Art escènic







BADALONA BADAGRAFICA

Identitats gràfiques de la ciutat de Badalona








BARCELONA RGB

Escenografies urbanes. Reportatges gràfics sobre la ciutat de Barcelona








BOOK TO BOOK

Bibliografia pròpia. Biblioteca. Món Editorial. Disseny









CALAIX DE TREBALLS

Treballs propis sobre disseny, 

Il·lustració, fotografia, cartells, Identitat visual, packaging, editorial, 

experimentació gràfica









EROS

Sexe i societat. Col·leccions. Interpretacions gràfiques








FILM & FILES

Selecció d’imatges dels meus arxius de cinema.

Postals, programes, pressbooks, revistes, llibres, fotogrames, cartells









GRÀFICA ALIMENTÀRIA

Treballs de recopilació i investigació de tot allò que envolta, acompanya i defineix 

als productes i elements vinculats amb la cultura de l’alimentació









NEWS

Esdeveniments i complicitats del dia a dia









PACK

El packaging, més que un envàs









QUADERNS GRÀFICS

Escenaris urbans, gràfica i natura, indoor-outdoor, cromatismes









SAFARIS TIPOGRÀFICS

Descobrir, destacar i rescatar caràcters de lletra de diverses procedències i cultures, 

valorant el poder expressiu de la tipografia









TRESORS

Col·leccions, gadgets, souvenirs, object trouvé












2021


CARTELL PRIMÍCIA

MENYS ÉS MÉS


El –less is more  de Mies van der Rohe (1886-1969)

màxim exponent del racionalisme arquitectònic, mestre i darrer director de la Bauhaus 

a Dessau i Berlín


síntesi tipogràfica



Acabem com hem començat…!!!


De Descartes (1596-1650) a Mies van der Rohe (1886-1969)

uns tres-cents anys els separen, però els seus pensaments

els hem unit aquesta tarda del 2021…









3



Com a estímul gratificant pel reconeixement d’una trajectòria



Per acabar breu i clar: 


La vostra nominació com Acadèmic d’Honor és, per a mi,

tot un privilegi i honor, que intentaré correspondre com mereixeu.


Moltes gràcies per la vostra atenció i presència en aquest acte.





























Gràcies a la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi,

als il·lustríssims acadèmics 

senyor Bonaventura Bassegoda i Hugas,

senyora Isabel Campi i Valls,

senyor Jordi Pericot i Canaleta i

senyora Pilar Vélez i Vicente,

pel seu ajut i confiança.





Fotografies reportatge: 

Mari Carmen Aymar, Carol Isern, Carles Gonzàlez i Nogueras, 

Albert Salarich i Totoya Súnico.









2 comentaris: